Vandaag geopend vanaf 09:30 uur
Vandaag geopend vanaf 09:30 uur

Geschiedenis

 

Geschiedenis

De Duif en de familie Wesselink lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toch is het bedrijf 117 jaar geleden niet door een Wesselink opgericht: de familie kwam ‘pas’ eind jaren dertig in beeld, toen de grootvader van de huidige eigenaar Tristan Wesselink de winkel overnam van de familie Heijl. Tristan, sinds 2012 als derde generatie aan het roer van het bedrijf, en zijn vader Erik Wesselink gaan wat dieper in op de historie van een uniek bedrijf.

“De naam ‘De Duif’ wordt al gebruikt sinds 1905″, vertelt Erik Wesselink. “Het was wat destijds en manufacturenzaak werd genoemd, waar allerhande kleding, stoffen en textielwaren werden verkocht. Mijn vader werkte er in eerste instantie in loondienst en nam het bedrijf over in 1938.” De crisisjaren en aansluitend de Tweede Wereldoorlog maakten de bedrijfsvoering niet eenvoudig, maar de heer Wesselink sloeg zich door deze moeilijke periode heen door onder meer letterlijk ‘de boer op’ te gaan. Erik: “Gewoon op de fiets, soms met hele rollen karpet op de bagagedrager. Pas na de oorlog kwam de eerste auto, een Mercedes.” Dat de winkel ooit ‘De Duif’ als naam kreeg, heeft volgens Erik geen bijzondere reden. “Aan het begin van de vorige eeuw had je in tal van plaatsen winkels met die naam, in allerlei verschillende branches.” Voordat De Duif zich hier vestigde, bood het pand ooit plaats aan een delicatessenzaak.

 

Rond 1960 werd een derde aangrenzend pand bij de winkel getrokken en werd het assortiment uitgebreid met onder meer damesmode, nachtmode en kinderkleding. Toen grootvader Wesselink begin jaren zeventig werd getroffen door een hersenbloeding, namen zijn zoons Erik en René de zaak over. In die tijd vond ook de transformatie naar beddenspeciaalzaak plaats. Het woord ’transformatie’ mag daarbij letterlijk worden genomen, want de complete winkel werd volledig verbouwd. Voor het overgrote deel door Erik zelf, in de avonduren na winkeltijd. “Na die verbouwing waren we de grootste linnenspeciaalzaak van het land”, blikt Erik terug. “Bovendien was er de uitbreiding met bedden, matrassen en kussens.” Daarnaast openden de broers nog een aantal andere (mode-) winkels met voor sommige Zutphenaren allicht nog bekende namen als Paloma, Duif Mode en Spijkie.

Na het economisch moeilijke eind van de jaren zeventig en begin van de jaren tachtig, brak in het midden van dat decennium een bloeiperiode aan die midden jaren negentig uitmondde in de volgende grootscheepse verbouwing. “In 1994 hebben we de schuur achter het pand bij de winkel getrokken, wat een vergroting van het vloeroppervlak betekende van maar liefst 30 procent”, vertelt Erik. “Ook de volledige bovenverdieping, tot die tijd het woonhuis van ons gezin, werd bij de zaak getrokken. Bovendien hebben we de winkel toen volledig gestript.” Ook deze verbouwing namen Erik en René zelf ter hand. Na afronding van de verbouwing vond in december 1995 de officiële heropening plaats. “Ondanks die grootscheepse ingrepen zijn we geen dag dicht geweest”, herinnert Erik zich. “Als we ergens in de zaak bezig waren met verbouwen, verplaatsten we de hele collectie gewoon naar een ander deel van de winkel.”

 

Eind jaren negentig deed en geheel nieuw fenomeen zijn intrede in de samenleving. Een ontwikkeling die de wereld en zeker ook de traditionele detailhandel volledig op zijn kop zou zetten: internet. “Ik begon te merken dat mede door de toenemende digitalisering mijn plezier in het werk begon af te nemen”, vertelt Erik. “We hadden en hebben nog steeds veel vaste klanten die hier al generatie op generatie komen, maar door de opkomst van internet veranderde het contact met de consument. Het werd allemaal wat vluchtiger en minder persoonlijk.” Nadat René het bedrijf al eerder had verlaten, besloot ook Erik daarom de laatste jaren van zijn arbeidzame leven een andere wending te geven. In het bouw- en isolatiebedrijf van twee van zijn zoons ging hij verder als adviseur.

Van Erik’s zeven kinderen was Tristan de logische opvolger om De Duif de volgende honderd jaar van het bestaan binnen te loodsen. “Als kind hielp ik al vaak in de winkel”, vertelt hij. “Na mijn studie ben ik eerst op wereldreis gegaan. Vervolgens heb ik in de door mij in Enschede opgezette pop-up outletstore in linnengoed de webshop Bedshop.nl opgericht. De webshop groeit nog steeds, met name in België zijn we onze afzetmarkt flink aan het uitbreiden. In Enschede, van oudsher natuurlijk een textielstad, zag ik veel potentie voor een fysieke winkel. Ik heb toen eerst de juiste mensen gezocht, daarna een locatie en toen pas besloten inderdaad te openen. En met succes!” De combinatie van een online webshop met fysieke winkels is Tristan op het lijf geschreven. “Enerzijds vanwege de vele praktische voordelen op het gebied van onder meer inkoop en voorraadbeheer, anderzijds ook omdat je in de fysieke winkel nog echt klantcontact hebt. Er zijn verrassend veel klanten die via de webshop binnenkomen, maar dan toch een bezoek aan de winkel brengen om de uitgebreide collectie ook daadwerkelijk te kunnen zien. We hebben veel vaste klanten, waarvan sommige tachtig jaar geleden al kwamen aan de hand van hun moeder. Uniek toch!”

Weetjes

  • Slaapexperts sinds 1905.
  • De grootste linnenspeciaalzaak van Nederland.
  • Filialen in Zutphen & Enschede.